zaterdag 17 maart 2012

OpenScad

Na Sketchup heb ik mij in OpenScad verdiept.
Helaas voert die community geen logo, anders had ik die hier wel neergezet. Maar als je het wil opzoeken: www.openscad.org daar moet je wezen.

OpenScad is een functiegerichte ontwerp tool. Het is handig als je een beetje de weg weet in functies en zo. Je schrijft dus een stukje code en als je dat door de interpreter haalt, dan verschijnt er een object in het deelvenster en daar kan je dan mooi omheen scrollen in 3 dimensies.

Ik was direct gecharmeerd van de functies waarmee je 2 objecten van elkaar kunt aftrekken. Wat overblijft is de figuur van de rest.  Kijk naar het voorbeeld hieronder, waarin 3 cylinders van een bol zijn afgetrokken. Gaaf toch ?

OpenScad voorbeeld, code links, resultaat rechts!
De 10 minutengrens was niet nodig, ik zat binnen no-time al leuke dingen te maken. Het enige nadeel is dat je elke figuur waaruit je het resultaat gaat opbouwen, moet positioneren in de grid. Je kunt niet iets oppakken en slepen. Alles moet in de code gebeuren, dus een kopie van een object is een kopie van de code en vooraf een nieuwe plaatsbepaling.

Maar een uurtje nadat ik begonnen was had ik de nieuwe motorsteun voor mijn Hovercraft project al ontworpen:


Motorsteun voor Griffon 2000 model hovercraft.


Voorlopig blijf ik dus even bezig met deze ontwerptool. Maar ik heb ook iets gehoord over "Design Expert",  dus wellicht kan het geen kwaad daar eens naar te kijken.

Maar dat is voer voor een volgende keer :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten