dinsdag 26 juni 2012

Kabeltjes

Heb je wel eens een 3d printer gebouwd?
kabels overal

Dan weet je ook dat er electronica bij komt kijken en bewegende delen. Zo'n combinatie is vragen om problemen. In ieergeval als je de kabels te kort maakt om de beweging toe te laten.

Ik zit dus met kabelbomen die in 3 assen te lang zijn en continu heen en weer fladderen. Da's nieso mooi. En wat denk je: op Thingiverse hebben ze daar iets op gevonden: kabel gootjes.

Zo'n gootje ofwel Cable Chain is een soort rupsband van schakels waar de kabeltje doorheen lopen. Je print zoveel schakels als je nodig hebt, klikt in elkaar en je gootje is klaar. Dat je dan nog wel kabels er door moet rijgen waar nog geen connectors aan zitten is een klein ongemak.

Voor het begin eerst maar eens een proef setje gemaakt:

Cable Chain



 Dat ziet er niet zo slecht uit. Echter het in elkaar wringen kost nogal wat kracht en de schakels vervormen daardoor. Ik vind dit ontwerp dus niet zo geschikt. Ook hebben mijn kabels alle connectors er al aan, dus die kan ik er niet doorheen rijgen. Ik g dus een nieuw systeem ontwerpen, want het is wel kek, zo'n bewegende rups tijdens het printen :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten