dinsdag 26 juni 2012

Vastlopers

Het zit niet altijd mee.

Met mijn unieke onderzetter heb ik een ideaal uniek verjaardagskadootje onder de pet, maar toen ik een setje wilde printen rond het zoveel jarig huwelijk van onze dansvrienden ging het opeens falikant mis.

Na elke laag schoof de print een paar milimeter naar links op. Ook bij andere objecten gebeurde dat.
Alignement errors to the left

Je ziet in de bijschriften dat het allemaal niet meer zo lekker aansluit.

Diverse posts in diverse fora resulteerden in sortgelijke antwoorden: je mist steps in de x-richting. Nou is een step het een-honderdtachtigste van een omwenteling van de horizontale m8 draadeinde, dus dat is moeilijk tellen op 130 mm per seconde.

Maar gelukkig liep hij na een paar dagen pielen opeens helemaal vast. Geen beweging meer in te krijgen op de x-as. Dat leek een gevalletje van drooglopen.

Ik kreeg toen de tip om te gaan meren met motorolie, omdat de hot-end op 250 graden de assen ook verhit en dat motorolie de beste keus was voor werk onder hete omstandigheden.
Sindsdien smeer ik voor elke print de assen met 10W40 en :  geen centje pijn meer!

Gelukkig maar.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten